Pokud Vás nezajímá vaše právo na soukromí, protože si myslíte, že nemáte co skrývat, je to jako by jste tvrdili že Vás nezajímá Vaše právo na svobodu slova, protože nemáte co říct.
Informace v tomto článku se nevztahují pouze na Facebook, lze předpokládat že platí rovněž pro Google, Amazon, Apple, Microsoft a další internetové giganty.
Při rozhovoru z roku 2010 zaznělo z úst ředitele Facebooku, Marka Zuckerberga, že „soukromí už není společenskou normou.“[1] V roce 2013 Zuckerberg se svou ženou koupil nejen obrovský luxusní dům v Palo alto, ale také všechny čtyři přilehlé domy v sousedství za více než 30 milionů dolarů, aby si tak zajistil dostatečné soukromí. [2][3]
Nemusíte mít ani profil na Facebooku, aby o Vás jen z prohlížení internetu jeho inženýři věděli mnoho. Na spoustě webových stránek se nachází sledovací prvky právě od Facebooku, které generují obrovské množství dat ze kterých je možno sestavit si váš tzv. „Stínový profil“ [4][5]. Díky tomuto je Facebook už teď schopný znát Vaše zájmy a názory a nabízet Vám podle nich relevantní reklamu. Jak se tam takový prvek dostane a jak vypadá? Může to být jen obyčejné tlačítko „to se mi líbí“ [6], které si na svůj web dá každý druhý. Nemusíte na něj kliknout, jen jeho přítomnost na stránce znamená že Vás Facebook sleduje.
Produkt není Facebook. Produkt jste vy.
Mnoho lidí si myslí, že Facebook je zboží a oni jsou zákazníci. Pokud by tomu tak bylo, byl by Facebook placenou službou a neměl by ani zdaleka tolik uživatelů jako dnes. Pravda je taková, že zákazníkem jsou obrovské korporace a uživatelé a jejich data jsou zboží. Nejde ale ani zdaleka pouze o prodeje reklam. Ačkoliv je Facebook díky tomu jak uživatele dokonale sleduje schopný nabízet velmi relevantní reklamy a generovat zadavatelům svých reklam obrovské zisky, s vylepšováním technologií se schopnosti Facebooku dostávají do jen těžko představitelných mezí.
Experimenty na lidech
V roce 2014 se dostalo na veřejnost, že Facebook bez vědomí svých uživatelů podnikal experimenty zkoumající emoce těch, kteří byly do experimentu zapojeni. Jeden z experimentů probíhal například tak, že náhodnému vzorku lidí pouštěli na Facebookovou „zeď“ buď pouze velmi pozitivní zprávy, nebo pouze velmi negativní. [8][9] Celá událost spustila velkou vlnu nevole ze strany uživatelů. Dnes, po třech letech je vše zapomenuto a do podmínek užívání Facebooku byla propašována klauzule o automatickém souhlasu [10] uživatele s experimenty pouze tím, že si založí účet na Facebooku. Jedna ze studií je veřejně dostupná zde.
Moc a manipulace
Jakou moc může takto Facebook získat? Obrovskou. S vývojem technologií jako je umělá inteligence budou Facebook a další, především Google, schopní analyzovat každého uživatele jednotlivě podle obrovského množství dat která o něm získají. Tato data nejsou jen data jako historie uživatelova pohybu a jeho každodenní komunikace, ale kvůli experimentům na uživateli provedených bude Facebook vědět jak ovlivnit jeho názor a prakticky bude schopný provést manipulaci v globálním měřítku.
Co o Vás ví
Připomeňme si, co všechno o nás Facebook, Google a další korporace díky svým technologiím ví.
Pomocí historie vyhledávání si Google může utvořit docela jasnou představu ohledně Vašich názorů a koníčků. Facebook toto zvládne pomocí tlačítka To se mi líbí a rovněž vyhledávání a návštěv stránek na Facebooku. Microsoft má například vyhledávací službu Bing. Pomocí Gmailu (dnes již není žádným tajemstvím, že Vaše emaily si Google pomocí automatů čte [11]) si může Google zjistit s kým a co si píšete a co si říkáte. To samé Facebook se svým Messengerem, Microsoft pomocí Skype[12] a je toho víc. Třeba vaše fotky, které nahráváte na Facebook, který Vám vždy rád nabídne ať si je označíte a to že tím pádem ví kde a kdy jste se nacházeli a jak vypadáte nejspíše není nutné zmiňovat. To ví samozřejmě i Google a to hlavně díky telefonu s Androidem který držíte v ruce a dost možná ví i vše co se kolem Vás děje stejně jako Apple díky záznamu zvuku (chytré asistentky) a všem senzorům, které na telefonu jsou. V neposlední řadě tu pak máme například Google Analytics. Službu především pro eshopy, která nabízí majitelům eshopů data o jejich zákaznících. Google má díky Analytics přístup k datům z globálního množství eshopů a je tak schopný sledovat kde a co nakupujete.
Facebook a Google se tímto masivním špehováním svých uživatelů až tak moc netají. Sami se můžete podívat alespoň na část toho co o Vás Google (historie, poloha, všechna data) a Facebook (všechna data) ví.
Kvůli zpracování takto obrovského množství dat z všudypřítomných telefonů a senzorů vznikla nová odvětví informatiky. Jejich každodenního využítí jsme svědky každý den. Ale to co vidíme – reklamy na produkt, který jsme si nedávno prohlíželi na internetu, je jen špička ledovce. Nastal čas se bránit.
V dalším článku se podíváme na způsob, jak všechna svá data odstranit z internetu a mít tak vše opět pod kontrolou.
Zdroje:
[1] theguardian.com
[2] time.com
[3] businessinsider.com
[4] dailydot.com
[5] makeuseof.com
[6] geek.com
[7] digitaltrends.com
[8] theguardian.com
[9] telegraph.co.uk
[10] forbes.com
[11] theguardian.com
[12] nakedsecurity.sophos.com
Všechny informace, ačkoliv si zrovna říkáte, že vy přece nemáte co skrývat, mohou být v budoucnu použity proti Vám. Naštěstí dnes existují služby, které jsou transparentní, zdarma a které respektují soukromí uživatele. Služby, které jsou zašifrovány takovým způsobem, že ani jejich provozovatel nemá přístup k datům svých uživatelů a v neposlední řadě služby, které jsou uživatelsky přívětivé a nikdo nebude mít problém je použít, protože budou stejně jednoduché jako ty, které používáte teď.
Programy pro ochranu soukromí
Vybrali jsme pro Vás 5 nejzajímavějších programů, které respektují Vaše soukromí a poslouží jako vhodná náhrada těch, které používáte dnes.
Služby pro ochranu soukromí
V Apfelu bereme soukromí velmi vážně. Rozhodli jsme se Vám proto jako jeden z prvních servisů v Česku nabídnout služby týkající se soukromí na internetu.